Wat is er veranderd per

1 januari 2020? 

Het kabinet heeft de fiscale regels met betrekking tot een fiets van de zaak versimpeld. 

De bijtelling voor een fiets van de zaak is net zo eenvoudig als de bijtelling voor een auto van de zaak. Dit betekent een bijtelling van 7% over de consumentenadviesprijs voor de werknemer. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en ZZP’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. 

3 mogelijkheden voor u als werkgever: 

1. Door een fiets te verstrekken. De werknemer wordt dan eigenaar van de fiets. 

2. Door een vergoeding voor de fiets te geven. Zowel compleet als gedeeltelijk is mogelijk. 

3. Door een fiets ter beschikking te stellen. De fiets blijft eigendom van de werkgever. 

De 7% bijtelling geldt alleen voor fietsen die door u als werkgever ter beschikking worden gesteld. 

Een werknemer krijgt geen belastingvrije reiskostenvergoeding meer voor de dagen dat hij met de fiets naar het werk komt. Gebruikt een werknemer de fiets van de zaak alleen voor het reizen van en naar het werk? Dan is de bijtellingsregeling ook van toepassing. 

Accessoires zoals regenpakken en fietstassen die door de werkgever ter beschikking worden gesteld vormen gewoon loon. U als werkgever kan er ook voor kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. 

Wanneer de accessoires deel uitmaken van de fiets, dan worden ze bij de consumentenadviesprijs opgesteld. Bijvoorbeeld een accu-upgrade voor een elektrische fiets. Voor onderhoudsbeurten en servicepakketten betaalt een werknemer geen bijtelling. 

Wat moet ik als werkgever fiscaal doen om een fiets van de zaak aan te kunnen bieden aan mijn werknemers? 

Uw werknemer mag de fiets van de zaak privé gebruiken en heeft daar voordeel van. Dit voordeel wordt gezien als ‘loon in natura’. Hiervoor gelden de volgende regels: 

– U houdt loonbelasting en premie volksverzekeringen in over dit loon 

– U betaalt premies werknemersverzekeringen en de werkgeversheffing Zvw over dit loon. 

– U kunt dit loon als eindheffingsloon aanwijzen. 

Wat kost de fiets van de zaak mij als werkgever? 

Er zijn twee mogelijkheden voor u als werkgever. U kunt ervoor kiezen om zelf fietsen aan te schaffen of fietsen te leasen via een leasemaatschappij. 

1. Zelf kopen 

In dit geval betaalt u als werkgever zelf de aanschaf van de fiets. Daar kunnen de kosten voor onderhoud, reparatie, verzekeringen en het opladen van elektrische fietsen nog bijkomen. Dit hangt af van de afspraken die u maakt met uw werknemers. De kosten die u maakt voor de fiets, kunt u aftrekken van de winstbelasting. 

2. Leasen 

U kunt er ook voor kiezen om fietsen te leasen via een leasemaatschappij. U betaalt dan maandelijks een leasebedrag waar alle kosten in zijn verwerkt. Deze kosten kunt u aftrekken van de winstbelasting. 

Leasen versus zelf kopen: Het leasen voor u als werkgever heeft diverse voordelen, namelijk: 

– U hoeft geen (grote) voorinvestering te doen maar betaalt een vast bedrag per maand 

– Service en onderhoud wordt volledig geregeld 

– Schade wordt door de leasemaatschappij afgewikkeld 

– Snelle afhandeling bij diefstal 

– Altijd de nieuwste E-bike (tussentijds mogelijkheid tot omruilen) 

Kortom: U bent volledig ontzorgd en heeft geen administratieve lasten bij het leasen. De bijtelling bij zowel leasen als zelf kopen blijft voor de werknemer 7% over de consumentenadviesprijs. 

Fluit Tweewielers heeft zich gespecialiseerd in de nieuwe fiets van de zaak-regeling en is dan ook klaar om met u te gaan sparren wat voor uw bedrijf de best passende mogelijkheid is. Zowel begeleiding in de aanschaf en het leasen van E-bikes is mogelijk bij Fluit Tweewielers. 

Bij het leasen van E-bikes zal er een body-scan van uw bedrijf worden gemaakt om te kijken wat de baten- en lasten zijn van de investering. Dit gebeurt in samenwerking met onze leasepartner Viets & Go. Viets & Go is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in mobiliteitsoplossingen. 

Wat is voor mij als werkgever het voordeel van de nieuwe regeling? 

U profiteert in de eerste plaats van fittere werknemers. Daarnaast is de nieuwe regeling ook een stuk eenvoudiger dan de oude regeling. De voordelen zijn onderstaand opgesomd voor de werkgever: 

– Besparing mobiliteitskosten, automobiliteit is 13 keer duurder dan fietsmobiliteit. 

– Verlaging CO2 uitstoot, bij het omzetten van 1% van automobiliteit in fietsmobiliteit een besparing van CO2 uitstoot met ruim 0,9%. 

– Vitale onderneming, gezonde fitte werknemers, hogere productiviteit, werknemers op de fiets zijn gemiddeld 1,01% productiever. 

– Het ziekteverzuim neemt af, daalt gemiddeld met 53%. 

– Besparing op auto parkeerplaatsen gemiddeld 947 euro per autoparkeerplaats per jaar. 

– Extra secundaire arbeidsvoorwaarde. 

– Doorstroming op de bedrijventerreinen, minder files.